Blog
Tranzyt towarów przez Polskę
Tranzyt towarów to procedura celna, pozwalająca na przewóz towarów przez granicę lub terytoria państw bez konieczności opłaty należności celnych, podatku akcyzowego, podatku VAT i innych opłat, które są należne, gdy towar zostaje dopuszczony do obrotu.
Głównym celem procedury tranzytu jest zabezpieczenie cła i podatków na czas przewozu towarów z punktu A do punktu B.
Najprościej mówiąc, ładunek objęty tranzytem – to towar, który przemieszcza się przez terytorium danego kraju lub wspólnoty pod zamknięciem celnym, założonym w punkcie załadunku, na granicy lub w urzędzie celnym.
Z dniem 01.10.2022 Ukraina przystąpiła do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej i Konwencji SAD. To znaczy, że pomiędzy Ukrainą i pozostałymi stronami Konwencji (aktualnie Unia Europejska, Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Turcja, Macedonia Północna, Serbia i Wielka Brytania) możliwe są przewozy towarów we wspólnej procedurze tranzytu, tj. operacje T1 lub T2 w systemie NCTS, o ile zabezpieczenia tranzytowe będą ważne na obszarze Ukrainy.
Tranzyt towarów, procedura tranzytu towarów, gwarancje tranzytowe T1/T2
Formalności celne związane z tranzytem towarów inicjowane są złożeniem zgłoszenia celnego do procedury tranzytu. W transporcie drogowym obowiązkowe jest przesłanie elektronicznego zgłoszenia do systemu NTCS: T1 towary nieunijne, T2 towary unijne.
Dokumenty, jakie należy dostarczyć do Agencji Celnej w celu sporządzenia T1/T2:
- List przewozowy CMR;
- Faktura handlowa lub faktura pro forma;
- Odprawa eksportowa – wydruki odprawy (MRN);
- Specyfikacja (Packing List);
- Świadectwo pochodzenia towaru;
- Jeśli wymagane są dodatkowe zaświadczenia: świadectwo weterynaryjne, fitosanitarne i inne.
Agencje celne TSL Silesia świadczą powyższe usługi we wszystkich kluczowych puntach wejścia towarów na teren Polski i Unii Europejskiej, m.in. w: Hrubieszowie, Dorohusku, Medyce, Małaszewiczach, Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu.
Przeładunek towarów w tranzycie.
Dla naszych klientów oferujemy T1 na transport kolejowy i samochodowy (jeśli przewóz drogowy jest organizowany przez TSL Silesia). Oferujemy zamykanie tranzytu T1 – w miejscu dostarczenia towaru oraz w portach polskich – w przypadku tranzytu przez Polskę.
Na punktach przeładunkowych, gdzie mamy swoje oddziały Agencji Celnej, mamy możliwość realizować przeładunki towarów w tranzycie. Procedura przeładunku wymaga posiadania statusu celnego Miejsca Uznanego oraz złożenia zgłoszenia do Urzędu Celnego o przeładunek towarów w tranzycie. Posiadamy takie miejsce w Sławkowie oraz organizujemy i obsługujemy takie miejsca dla naszych Klientów w lokalizacjach tego wymagających.
Biorąc pod uwagę że towar w tranzycje ma zamknięcia celne na każdym rodzaj transportu – każdy przeładunek towarów w tranzycie (zerwanie plomb celnych) – wymaga zgłoszenia do Urzędu celnego. Procedurą zgłoszenia zajmuje się nasza Agencja Celna. W przypadku sytuacji ze zdjęciem plomby na potrzeby przeładunku, można spodziewać się kontroli służb celnych lub rewizji przeładowanego towaru.
Jest istotne, że w przypadku przeładunku w tranzycie z samochodów na wagon lub odwrotnie należy zwrócić uwagę na odpowiednie podzielenie towaru na kolejny środek transportu. Nie ma na przykład możliwości rozłożenia towaru z jednego samochodu na różne wagony. W przypadku przeładunku w relacji samochód-wagon najczęstszą proporcją są 3 samochody – na 1 wagon. Po takim przeładunku zawsze sporządzany jest raport z przypisaniem towarów na środek transportu oraz przygotowywany list przewozowy – SMGS na wagon lub CMR na samochód.
Po przeładunku Agencja Celna TSL Silesia zgłasza do urzędu zakończenie prac i przedstawia dokumentację. Wagony lub samochody mogą wyjechać z terminalu przeładunkowego po uzyskaniu zgody na zwolnienie z UC.
Dla naszych Klientów oferujemy również sporządzenie Deklaracji Czasowego Składowania towarów (DSK) – w porcie, na naszych magazynach czasowego składowania lub na Magazynie Czasowego Składowania naszych partnerów. Umożliwia on czasowe składowanie nieoclonego towaru w oczekiwaniu na dalszy wywóz lub oclenie bez konieczności dokonania płatności należności celno-skarbowych (w tym cła, VAT-u, akcyzy). Składowanie towaru na takim magazynie wymaga jednak pokrycia kosztów składowania w ramach miejsca zabezpieczonego gwarancją Agencji Celnej.
Procedura tranzytu towarów odbywała się będzie pomiędzy urzędami celnymi wyjścia i przeznaczenia, położonymi – zależnie od kierunku przewozu – w Ukrainie lub w krajach UE. Czynności będące wykonaniem obowiązków celnych, wynikających z tranzytu, realizowane będą przez podmioty przed organami celnymi obu wspomnianych administracji. W obsługę zgłoszeń tranzytowych, w tym także zamykanie procedur, zaangażowani będą funkcjonariusze i instytucje celne Ukrainy i UE.
Ponadto, podmiot otwierający tranzyt z/do terytorium Ukrainy musi zapewnić stosowne zabezpieczenie należności celno-skarbowych obejmujące w swoich zapisach ten obszar. Agencja Celna dokonująca takiego zgłoszenia winna złożyć wniosek do swojego gwaranta o rozszerzenie warunków zabezpieczenia na obszar geograficzny Ukrainy.
Należy jednakże podkreślić, iż rozpoczęcie przez Ukrainę korzystania z rozwiązań Wspólnej Procedury Tranzytu oprócz oczywistych korzyści np. zmniejszenia czynności dokumentacyjnych lub skrócenia czasu przewozu, będzie ze sobą nieść wzrost ryzyka wystąpienia nieprawidłowości. Agencje Celne dokonujące takowych zgłoszeń muszą liczyć się z możliwością wystąpienia błędów związanych z dopiero raczkującym unijnym systemem w Ukrainie. Istotny będzie stały kontakt ze stroną ukraińską celem zapewnienia poprawności dokonywanych przez partnerów zgłoszeń.
W celu zmniejszenia nieprawidłowości – Ukraina musi dopasować swój system należności celno-podatkowych do warunków UЕ. Na dzień dzisiejszy ukraińskie Agencja Celne są na etapie przygotowania do połączenia do wspólnego Unijnego systemu celno-podatkowego oraz nabywania doświadczenia i wiedzy od europejskich kolegów.
Oczywistym i najważniejszym czynnikiem zwiększającym zagrożenie realizacji procedury tranzytowej jest przede wszystkim dynamiczna sytuacja wojenna na Ukrainie, a co za tym idzie zmieniająca się linia frontu. Konieczne będzie więc każdorazowe sprawdzanie, czy dany Urząd Celny na Ukrainie nie znajduje się na terenie działań wojennych i czy jest on dostępny jako urząd wyjścia, tranzytu czy przeznaczenia. Obecna sytuacja w Ukrainie związana także z dostępem do zasilania elektrycznego, jak również łącza Internetu może także przełożyć się na opóźnienia w terminach zamykania lub otwierania tranzytów co będzie miało niebagatelne znaczenia w związku z zamrożeniem na czas przewozu zabezpieczenia Agencji. Istotnym jest więc bieżące monitorowanie sytuacji oraz pozostawanie w możliwie ciągłym kontakcie z ukraińskim partnerem.
Już od 19 lat realizujemy tranzyt towarów po terytorium Polski do innych krajów Europejskich oraz krajów azjatyckich (Chiny, Indie, Japonia). Jesteśmy partnerami ArcelorMittal Krzywy Róg, dla którego realizujemy tranzyt surówki, stali oraz prętów.
W najkrótszym czasie po załatwieniu wszystkich formalności legislacyjnych, dostosowaniu ukraińskiego ustawodawstwa i połączeniu ukraińskich urzędów celnych oraz agencji celnych naszych partnerów, będziemy realizować tranzyt towarów do Ukrainy przy najlepszych warunkach oraz z najwyższą jakością.
Zapraszamy do współpracy!
- Daria Żmurda - Krakowska
- Dyrektor ds. Handlu i Spedycji
- kom. +48 664 787 417
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 20
- d.zmurda@tsl-silesia.com.pl
- Wiktoria Turłajewa
- Kierownik Działu Marketingu
- Tel. +48 608 675 834
- tel. +48 32 282 90 62 wew. 21
- v.turlaieva@tsl-silesia.com.pl