W tym miejscu realizowane są, załadunki, wyładunki oraz przeładunki towarów pomiędzy wagonami i samochodami. W terminalu znajdują się tory o szerokości 1435mm oraz 1520mm. Nasze biuro terenowe w Medyce organizuje na rzecz klientów czynności obsługowe materiałów takich jak: blachy w kręgach i arkuszach, sztaby oraz pręty. Rozformowanie towaru z wagonów bądź też przeładunki odbywają się za pomocą dźwigu portalowego oraz za pomocą mobilnego urządzenia do przeładunku towarów sypkich. Przeładunki oraz rozładunki nie muszą odbywać się bezpośrednio. Dźwig portalowy może przenieść maksymalnie 75 ton materiału, natomiast maksymalna masa jednorazowego składowania wynosi 3300 ton.
Blog
Kolejowe przejścia graniczne na wschodniej granicy Polski.
Przez kolejowe przejścia graniczne znajdujące się na wschodnich rubieżach naszego kraju codziennie dokonuje się intensywna wymiana towarowa z krajami trzecimi. Towary przywożone z zagranicy, pochodzące z obszaru celnego UE, produkty przewożone w tranzycie przez obszar UE – poddawane są dopuszczalnym procedurom celnym oraz dopełniane ą wobec nich obowiązki wynikające z umów transportowych
Spróbujemy przybliżyć kilka najważniejszych w których działają terenowe oddziały TSL Silesia sp. z o.o.
Omawiając infrastrukturę przejść granicznych na głównych szlakach kolejowych wschodniej granicy Polski nie sposób nie wspomnieć o Linii Hutniczo Szerokotorowej. Jest ona przedłużeniem strategicznej w handlu z Rosją i Azją – Magistrali Transsyberyjskiej.
„LHS” czyli Linia kolejowa nr 65 biegnie od stacji Gródek koło Hrubieszowa do końcowej stacji Sławków. Jest najdalej wysuniętą na wschód, linią szerokotorową w Europie. Ten szlak kolejowy biegnący w głąb Polski, ma 394,65 km długości. Służy on, od początków swego powstania tj. w latach 70., do bezpośredniego transportu w głąb Polski towarów bez konieczności przeładunków z wagonów szeroko na wąsko torowe. Tym kanałem transportowym przewozi się przede wszystkim towary masowe takie jak: stal, węgiel, koks, ruda żelaza, nawozy, sól drogowa i inne. W ostatnich latach obserwuje się ponadto tendencję wzrostowa w zakresie używania kontenerów do transportu towarów kontenerach.
Na każdej stacjach pośrednich takich jak Zamość Bortatycze, Szczebrzeszyn, Wola Baranowska, Staszów, Gołuchów, Olkusz – rozlokowanych na trasie Hrubieszów – Sławków Płd. można dokonać wszelkich operacji załadunkowych, przeładunkowych i rozładunkowych towarów.
Przejściem granicznym dedykowanym do obsługi ruchu towarowego na LHS jest stacja Gródek Hrubieszowa . Ruch towarowy odbywa się na kierunku wywozowym i przywozowym wyłącznie torem o rozstawie szerokim. Rejon odpraw w Hrubieszowie liczy 14 torów.
Na infrastrukturę przejścia składają się
– graniczny most kolejowy na Bugu, z jednym torowiskiem (dł. 2,5 km) do stacji granicznej;
– pomost (zwyżka) przy rampie kolejowej, przeznaczony do kontroli wagonów przez służby graniczne, oraz stacjonarny monitor promieniowania typu bramkowego.
Na przejściu działającym w reżymie całodobowym dokonywane są kontrole : graniczna, celna, weterynaryjna (tylko pasze roślinne i mineralne), fitosanitarna, sanitarna oraz kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych. W budynkach stacyjnych rozlokowane są następujące instytucji placówki działają realizujących zadania kontrolne wśród nich wymienić można:
- Placówkę Straży Granicznej w Hrubieszowie (Nadbużański Oddział Straży Granicznej)
- Oddział Celny w Hrubieszowie (Urząd Celny Zamość, Izba Celna Biała Podlaska)
- Graniczny Inspektorat Weterynarii w Hrebennem - Punkt Weterynaryjnej Kontroli Granicznej w Hrubieszowie
- Graniczna Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Hrebennem - Punkt Granicznej Kontroli Sanitarno
- Epidemiologicznej w Hrubieszowie
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Lublinie - Oddział Graniczny w Hrubieszowie
- Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych w Lublinie
- Naszym kontrahentom przewożącym produkty z Ukrainy przez stację graniczną Hrubieszów oferujemy pełen wachlarz usług z obszaru oa elementy bsługi celnej
Przy końcowej stacji LHS w Terminalu Sławków Płd. Dębowa Góra zlokalizowane jest Biuro Agencji Celnej oraz Punkt Przeładunkowy. Nasza placówka posiada niezbędne zaplecze infrastrukturalne , wyposażenie techniczne i informatyczne by zrealizować zlecenia klientów dotyczące transportu towarów. Dzięki współpracy obu komórek jesteśmy w stanie zapewnić dla naszych klientów kompleksowe usługi zarówno w obszarze wykonywania obowiązków celnych a także wyzwaniom technicznej obsługi kolejowego przewozu towarów
Dokonujemy na Państwa zlecenie przeładunków z wagonów kolejowych na ciężarówki przeładowujemy również produkty przewożone wagonami szerokotorowymi na wagony normalnotorowe oraz zapewniamy rozładunek i załadunek kontenerów.
Agencja Celna w Terminalu Sławków Płd., korzystając ze statusu AEO jest uprawniona do stosowania dla naszych klientów wszelkiego rodzaju uproszczeń i ułatwień w tym odprawy scentralizowanej oraz trybu rozliczania VAT na podstawie art. 33 ustawy o podatku VAT.
Kolejowe przejście graniczne w Dorohusku posiada status przejścia granicznego zarówno dla międzynarodowego ruchu osobowego jak i dla obsługi międzynarodowej wymiany towarowej. Warto zaznaczyć że na infrastruktura i instytucje kontrolne przejścia funkcjonują całodobowo. Stacja kolejowa znajduje się w odległości 2 km od granicy państwa. Jest ona końcową stacją PKP na szlaku kolejowym Lublin-Dorohusk. Od linii granicznej kierunku stacji Dorohusk biegną 2 tory kolejowe o prześwitach 1435 mm (tor na przejściu normalny) i 1520 mm (tor szeroki, który prowadzi do bazy paliw w miejscowości Zawadówka). Na stacji znajdują się 4 torowiska o prześwicie 1520 mm i 7 o prześwicie 1435 mm, bocznica wraz z rampą do rozładunku towarów, przychodzących z głębi kraju oraz 2 perony przeznaczone do komunikacji kolejowej w ruchu lokalnym i międzynarodowym. Stacja ta obsługuje oprócz obrotu towarowego także międzynarodowy ruch pasażerski. Odprawa paszportowo–celna w ruchu pasażerskim przeprowadzana jest przez polskie służby podczas postoju pociągu na stacji, a formalności celne w obrocie towarowym dokonywane są na bocznicach – w miejscach uznanych.
Terminale w Dorohusku przeładowują m.in. gazy płynne oraz paliwa z kolejowych cystern szerokotorowych (1520mm) na kolejowe cysterny normalnotorowe (1435 mm), posiadając status składu podatkowego pozwalającego na obsługę z możliwością zawieszenia akcyzy. W terminalu drobnicowym i masowym dokonuje się przeładunku z wagonu normalnotorowego na wagon szerokotorowy. Znajdują się tutaj magazyny, na których dokonuje się konfekcjonowania i paletyzowania towarów objętych procedurą celną magazynu czasowego składowania oraz miejsca uznanego.
To przejście graniczne jest jednym z najmłodszych punktów przekraczania granicy państwowej. Czynne jest przez całą dobę i obsługuje wyłącznie kolejowy transport towarowy . Pierwotnie w latach 60 zostało w utworzone jako jeden z suchych portów służących wymianie towarów pomiędzy Polską i ZSRR. W latach 80 .przejście zostało zamknięte. Po modernizacji ponownie oddano je do użytku w 1994 r. z myślą o eksporcie polskiego węgla na Ukrainę. Zostało ponownie otwarte w 2005 r. na mocy umowy między RP a Ukrainą.
Główną działalnością terminali w ramach tego przejścia są przeładunki towarów masowych importowanych z krajów WNP, a są nimi głównie: antracyt, węgiel energetyczny, wyroby stalowe, glina, kruszywa budowlane i inne. Na stacji w Werchracie, przeładowywane są wagony z Ukrainy, przewożące materiały m.in. do produkcji ceramiki, sól drogowa i przemysłowa, kruszywa. Towary wjeżdżają po torze szerokim granica państwa – Kaplisze (linia 116), a następnie są przekładane na tor „normalny” linii Munina – Hrebenne. Glina przewożona jest do Opoczna. Sól i kruszywa transportowane są koleją w rożne strony kraju.
Ostatnim przejściem z Ukrainą, które chcemy przybliżyć jest Medyka – Mościska . Kolejowe Medyka – Mościska jest najbardziej obciążonym pod względem wielkości przewozów punktem granicznym na granicy polsko – ukraińskiej. Jest ono największym przejście kolejowe zlokalizowanym w III Europejskim Korytarzu Kolejowo Transportowym łączącym Berlin z Kijowem na odcinku 1640 km – Berlin – Wrocław – Przemysł – Lwów – Kijów. Ma ono zaplecze terminalowe zarówno dla ruchu osobowego, jak i towarowego, w powiązaniu funkcjonalnym ze stacjami w Przemyślu, Medyce i Żurawicy. Terminale przeładunkowe używane do obsługi obrotu towarowego w Medyce usytuowana w oddaleniu kilkunastu kilometrów od przejścia granicznego. Na uwagę zasługują cztery terminale z siedmiu, w których posiadamy miejsca uznane oraz infrastrukturę techniczną służącą wykonaniu zleconych czynności .
W terminalu znajdują się tory o szerokości 1435 mm. Jego całkowita powierzchnia wynosi 7500 m2. W opisywanym miejscu TSL Silesia posiada uznane przez organ celno skarbowy miejsce celne wykorzystywane do sprawowania obowiązków celnych, w tym obejmowania towarów procedurami .Przeładunek , rozładunek i załadunek odbywa się za pomocą suwnic o wadze 10 oraz 16 ton. Do czynności obsługi towarowej wykorzystywane są także koparko-ładowarki i inny sprzęt specjalistyczny. W tej lokalizacji dokonywane są czynności towarów masowych takich jak: ruda żelaza, węgiel, kruszywo, drewno oraz stal.
Terminal ten stanowi Rampa Płaska umiejscowiona w Medyce. Wzdłuż Rampy przebiegają tory o szerokości 1520mm oraz tory o szerokości 1435mm. W miejscu tym może maksymalnie zmieścić się 44 wagonów. Nasze przedsiębiorstwo w tej lokalizacji również posiada uznane miejsca celne. Przeładunek towarów z wagonów szerokotorowych na wagony normalnotorowe dokonywany jest za pomocą koparki z osprzętem chwytakowym.
Terminal mieści się w Medyce i jego maksymalna pojemność wynosi 34 wagony na torach o szerokości od 1435mm do 1520mm. W tej lokalizacji dokonujemy na życzenie klientów wszelkich czynności obsługowych takich materiałów jak: ruda żelaza, węgiel, kruszywo, sól, glina oraz zrębki. Przeładunki odbywają się wyłącznie bezpośrednio za pomocą koparki. Przeładunek towarów sypkich z wagonów szerokotorowych na wagony normalnotorowe są możliwe tylko za pomocą koparek z osprzętem chwytakowym.
Nasze Biuro Przeładunkowe w Medyce wykonuje zlecone przez kontrahentów czynności zakresu wynikającego z regulaminu przewozu PKP w wyżej wymienionych przejściach granicznych z Ukrainą
Jako upoważniony wykonawca, reprezentant przewoźnika czy też odbiorca lub nadawca w ramach udzielonych upoważnień realizujemy wszelkie formalności przed PKP. Wykonujemy czynności załadunkowe i wyładunkowe wagonów podstawionych przez przewoźnika w obiektach infrastruktury PKP, a także na podstawie odrębnych uzgodnień, świadczymy inne usługi związane z dalszą ekspedycją towarów transportowanych koleją.
To kolejowe przejście graniczne z Białorusią znajduje się w rejonie Grodna. W tym roku zakończono rozbudowę jego infrastruktury. Trwająca trzy lata modernizacyjna kosztowała blisko 28 milionów złotych.
Prace adaptacyjne dostosowywały przejście do obsługi pociągów kontenerowych z Chin do Europy. Dzięki modernizacji powstało wiele obiektów: budynek administracyjny, zaplecze przeznaczane dla spedytorów, agencji celnych oraz służb granicznych. Infrastruktura obejmuje także wiatę nad rampą rozładunkową, wagę kolejową, urządzenia kontrolne cystern i wagonów. Zmodernizowane przejście graniczne w Siemianówce zostało całkowicie przystosowane do odpraw towarów przewożonych koleją.
Kompleks przejścia granicznego i stacji przeładunkowej Brześć-Terespol-Małaszewicze to kluczowe miejsce na tzw. Jedwabnym Szlaku. Jest to największa we wschodniej Polsce stacja przeładunkowa, której początki sięgają lat 70 ubiegłego stulecia. Pod względem wolumenu przewozów towarowych, kolejowe przejście graniczne Małaszewicze/Terespol–Brześć zajmuje pierwsze miejsce na polskiej granicy wschodniej stanowiąc tzw. bramę do Europy. Przez ten punkt przewożonych jest 90% pociągów z Azji do Europy. W Małaszewiczach znajduje się jeden z największych w Europie tzw. „suchy” port przeładunkowy o znaczeniu międzynarodowym.
Aktualnie w Małaszewiczach funkcjonuje pięć terminali PKP Cargo: kontenerowy, uniwersalny, Kowalewo, Raniewo oraz Podsędków. Na terenie tym jednocześnie znajduje się trzynaście prywatnych terminali przeładunkowych. Strefa ta posiada celny status miejsca wyznaczonego obejmującego obszar torów o długości 200 km na trzystu hektarach. Suchy Post w Małaszewiczach porównywany jest z portami w Gdyni, gdzie przepływ towarowy oscyluje w ilości około siedmiu mln ton rocznie.
nasze placówki w tym strategicznym miejscu dla przepływu towarów ze wschodu i na wschód oferują dla naszych klientów szeroki wachlarz technicznych usług transportowych.
Organizują zlecone zadania spedycyjno – logistyczne oraz w sposób profesjonalny dopełniają wszelkich powierzonych czynności dotyczących obowiązków celnych oraz wynikających z regulaminów przewozowych .
Polecamy swoje usługi !
Share
Share
Share
W przypadku pytań z zakresu transportu kolejowego, zachęcamy do kontaktu z naszą doświadczoną specjalistką:
Agnieszka MOSKWA
Kierownik Działu Logistyki Kolejowej
kom: + 48 668 677 970
Kierownik Działu Logistyki Kolejowej
kom: + 48 668 677 970
tel. +48 32 282 90 62 wew. 31
e-mail: a.moskwa@tsl-silesia.com.pl
e-mail: a.moskwa@tsl-silesia.com.pl