Import stali z Ukrainy

Stal to doskonały materiał konstrukcyjny, jeden z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych na świecie w wielu branżach, np. budownictwie, przemyśle, motoryzacji, gastronomii, a także medycynie. Według World Steel Association produkcja stali surowej na świecie w 2021 roku wyniosła 1911,9 mln ton. W czołówce producentów stali znajdują się kraje azjatyckie (Chiny, Indie, Japonia). Dużym graczem na tym rynku jest Ukraina – zajmuje 14. miejsce na świecie pod względem produkcji tego surowca (stan na 2021 rok).

Produkcja stali na Ukrainie

Ukraina ma wszystkie niezbędne warunki do rozwoju hutnictwa: bogate zasoby surowców, gęstą sieć transportową, wykwalifikowanych pracowników, a także wielu konsumentów zainteresowanych kupnem ich produktów. Większość wyprodukowanego towaru przeznaczona jest na eksport (średnio 75% rocznej produkcji).

Wykres obok przedstawia produkcję i eksport stali na Ukrainie
w latach 2013 – 2020

Źródło: www.slovoidilo.ua

Huta Krzywy Róg Ukraina

Liderem na liście producentów stali jest firma ArcelorMittal z siedzibą główną w Luksemburgu i placówkami w aż 60 różnych krajach. Produkcja tej firmy stanowi ok. 10% całego wytwórstwa światowego (w 2019 roku było to 97 milionów ton stali). Huta ArcelorMittal Krzywy Róg (na poniższej mapie zaznaczona na czerwono) to jedno z największych przedsiębiorstw stalowych na Ukrainie. Mamy zaszczyt wspierać Hutę ArcelorMittal Krzywy Róg w dostawach stali z Ukrainy do Polski.

Żródło: https://geografiamozil2.jimdofree
Huta ArcelorMittal Krzywy Róg / Żródło: https://open4business.com.ua

Transport stali przez Polskę

Stal importowana z Ukrainy przyjeżdża do Polski głównie koleją. Ze względu na inną szerokość toru na wschodzie i krajach UE, konieczny jest jej przeładunek. Liczne terminale przeładunkowe są obecne przy wszystkich przejściach granicznych.

Kolejowe przejścia graniczne, obsługiwane przez TSL Silesia:

Hrubieszów (PL) – Izov (UA)

Z Hrubieszowa na zachód Polski (do Sławkowa) prowadzi Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), czyli 400km odcinek toru o szerokości 1520mm. Na całej długości linii znajduje się liczna infrastruktura przeładunkowa, w tym Punkt Przeładunkowy TSL Silesia w Sławkowie wraz z Agencją Celną.

Dorohusk (PL) – Jagodin (UA)

TSL Silesia ma swój oddział również w Dorohusku. Podobnie jak w Medyce, duży udział w przeładunkach ma tutaj stal.

Medyka (PL) – Mościska (UA)

Medyka jako kluczowy kolejowy suchy port przeładunkowy południowo – wschodniej Polski jest bramą dla ruchu towarowego na szlakach wschód – zachód jak również północ – południe.  TSL Silesia obecna jest w Medyce od 2015 roku jako agencja celna, obsługująca w dużej mierze rynek hutniczy w postaci surowców, półproduktów oraz produktów gotowych w imporcie jak również w eksporcie.

Najczęściej stal przyjeżdża do Polski węglarkach i jest przeładowywana do tego samego rodzaju wagonu. Jeden skład szerokotorowy to aż 54 wagony, z których formowane są dwa składy normalnotorowe. W związku z nagromadzeniem przesyłek na przejściach granicznych wprowadzono pewne ograniczenia przewozowe na surówkę hutniczą z Ukrainy, jednak TSL Silesia ma wyjątkowe pozwolenie na jej przewóz.

Źródło: https://www.uz.gov.ua/konv_zaborona/ShowPage.php

Końcowy odbiorca bardzo często znajduje się w innym kraju niż Polska, dlatego też stal transportowana jest do portu w tranzycie celnym.

Import oraz odprawa tranzytowa

Tranzyt to procedura celna, która pozwala na przewóz towarów pod dozorem celnym bez konieczności uiszczenia opłat (należności celnych, podatku akcyzowego, podatku VAT i innych). W przypadku przewozu stali przez Polskę, procedura tranzytu jest często wykorzystywana, z uwagi na to, że końcowy odbiorca znajduje się poza obszarem Unii Europejskiej. Taki transport musi zostać zabezpieczony kwotą należnych podatków i cła do momentu zamknięcia procedury tranzytu T1.

W przypadku importu, kupujący jest zobowiązany do zapłaty wszelkich należności celnych, by towar mógł zostać dopuszczony do obrotu na terenie Unii. Obecnie wszystkie cła importowe z Ukrainy są zawieszone na okres jednego roku.

Udział TSL Silesia w transporcie stali ze wschodu

Ilości surówki w gąskach, przewiezione w 2022 (stan na wrzesień) przez TSL Silesia z Ukrainy do Polski:

Statki ze stalą importowaną z Ukrainy, załadowane w polskich portach z TSL Silesia:

Działalność TSL Silesia związana z przeładunkami stali na terminalach przygranicznych i w portach polega m. in. na:

  • awizacji i planowaniu załadunku wagonów/samochodów na terminalu przeładunkowym,
  • tworzeniu dokumentacji zdjęciowej z przebiegu prac przeładunkowych,
  • wystawianiu w imieniu klienta dokumentów niezbędnych do transportu stali po załadunku,
  • wystawianiu dokumentów portowych na załadunek wagonów,
  • nadzorowaniu i raportowaniu wyładunku stali z wagonów/samochodów na plac/wagony/samochody w rozbiciu na relację pośrednią i bezpośrednią,
  • kontroli rozładunku / załadunku stali zgodnie z założeniami zlecenia,
  • wystawianiu zleceń do portu/terminalu na przeładunek stali w relacji wagon-plac/magazyn oraz zleceń na załadunek stali na środek transportu (wagon, samochód, statek) zawierających warunki handlowe, czasowe i finansowe,
  • przygotowywaniu dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia odprawy eksportowej / importowej / tranzytowej stali.

 

TSL Silesia oferuje przeładunki stali na przejściach granicznych w relacji wagon – wagon lub wagon – samochód, bezpośrednio lub pośrednio ze składowaniem w magazynie / na placu. W portach stal z Ukrainy przeładowywana jest z wagonu lub samochodu na statek (również z wykorzystaniem czasowego składowania). Jako firma spedycyjna zajmujemy się planowaniem / awizacją załadunku, nadzorujemy prawidłowość operacji oraz przygotowujemy niezbędną dokumentację (zarówno zdjęciową). Nasi agenci celni uczestniczą w kontrolach granicznych i dostarczają dokumenty do / po kontroli do Urzędu Celnego. Obsługujemy niemal wszystkie rodzaje stali: kęsy, pręty, walcówkę, surówkę, blachy oraz kręgi. Obecność oddziałów TSL Silesia na przejściach granicznych oraz we wszystkich dużych polskich portach morskich gwarantuje spedytorski nadzór nad przeładunkami i efektywną koordynację działań.

Zapraszamy do współpracy!