Blog
Bliskość terytorialna krajów Polski i Ukrainy determinuje wysokie obroty towarów między nimi. Biznesmeni i firmy handlowe starają się nawiązać stosunki handlowe z lokalnymi producentami. Najważniejszym niuansem w tym przypadku jest szybka oraz ekonomiczna dostawa z Polski i do Polski.
Medyka jako kluczowy kolejowy suchy port przeładunkowy południowo-wschodniej Polski jest bramą dla ruchu towarowego na szlakach wschód – zachód jak również północ – południe. Dodatkowo znajdując się na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej oraz na splocie dwóch systemów kolejowych, normalnotorowego (Polska i UE) i szerokotorowego (kraje dawnego bloku wschodniego), 1435 milimetrów i 1520 milimetrów, daje szerokie spektrum możliwości przeładunkowych.
Medyka – to jeden z kluczowych punktów przeładunkowych na granicy polsko-ukraińskiej, który odgrywa ważną rolę w międzynarodowym handlu i transporcie towarów. W tym artykule omówimy nasze doświadczenie na temat transportu i przeładunku kontenerów przez przejście graniczne Medyka – Mościska II oraz ich znaczenie.
Przeładunek kontenerów odbywa się w kontenerowym terminalu w Medyce, który znajduje się obok przejścia granicznego. Terminal kontenerowy w Medyce jest jednym z najnowocześniejszych terminali kontenerowych w Polsce oraz wyposażony w profesjonalny sprzęt do obsługi kontenerów.
TSL Silesia Spółka z o.o. obecna jest w Medyce od 2015 roku jako Agencja Celna, obsługująca w dużej mierze rynek hutniczy w postaci surowców, półproduktów oraz produktów gotowych w imporcie jak również w eksporcie. Również przez Medykę oferujemy transport kontenerów kolejowo oraz samochodowo.
Kolejowe przewozy kontenerowe to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów międzynarodowego transportu towarowego. Dostawa ładunków drobnicowych w kontenerach pozwala szybko przewieźć towar przy maksymalnych oszczędnościach na kosztach transportu. Jest to odpowiednia metoda transportu, jeżeli potrzebujemy przewieźć ładunek drobnicowy oraz dla importerów kupujących małe partie towaru. Dlatego wielu przedsiębiorców stara się dzielić kosztami z innymi właścicielami ładunków. W tym przypadku oszczędność polega na tym, że towary podlegają konsolidacji w magazynach i są ułożone do kontenera z uwzględnieniem trasy. Zaletą tej metody jest to, że użytkownik nie będzie musiał płacić za cały kontener, a jedynie za przestrzeń zajmowaną przez jego towar. Ponadto właściciele ładunków nie muszą zajmować się sprawami organizacyjnymi, polegając na TSL Silesia.
- odległość trasy: dłuższe trasy mogą prowadzić do wyższych kosztów, a więc mniejszej opłacalności
2. ładunek: w zależności od rodzaju ładunku, koszty transportu kontenerowego mogą być różne. Cięższe i większe ładunki wymagają większej przestrzeni i większych kontenerów, сo z kolei zwiększa koszty transportu;
3. rodzaj kontenera: koszt transportu kontenerowego może być również uzależniony od rodzaju kontenera. Na przykład, kontener reefer, czyli chłodnie, kosztują zazwyczaj więcej niż standardowe kontenery;
4. warunki rynkowe: ceny transportu kontenerowego mogą również podlegać zmianom w zależności od sytuacji na rynku. Na przykład, w okresie wzrostu ceny na paliwo oraz popytu na transport kontenerowy, ceny mogą wzrosnąć.
5. trasy i portu przeładunkowych: wybór trasy i portów przeładunkowych może mieć wpływ na koszty transportu kontenerowego.
Więc możemy z tego zdecydować, opłacalność transportu kontenerowego zależy od konkretnych okoliczności, takich jak rodzaj ładunku, odległość, koszty i czynniki rynkowe.
Jesteśmy firmą, która oferuje różne opcje transportu kontenerów, w tym transport kontenerów drogowo, kolejowo oraz fracht morski, aby pomóc naszym klientom w dopasowaniu najbardziej opłacalnej opcji transportu.
Też potrzebujemy co różowo sprawdzać celowość stosowania transportu kolejowego oraz samochodowego. Z praktyki realizacji przewozów – więcej opłacalny jest transport kontenerów kolejowo na większy odległości. W przypadku małej odległości – w wielu przypadkach lepiej korzystać z transportu samochodowego.
W przypadku transportu kolejowego należy pamiętać o scenariuszu: depot kontenerowy – dostarczenia kontenera pod załadunek – dostarczenia kontenera załadowanego do stacji formowania pociąga kontenerowego – fracht kolejowy od stacji formowania do stacji odbioru. W niektórych przypadkach, gdy odległość od miejsca załadunku do miejsca ostatecznego odbiorcy jest mniejsza niż odległość: miejsce załadunku kontenera – stacja formowania pociągu kontenerowego – bardziej ekonomicznie opłacalne jest zastosowanie usługi transportu kontenerów – wyłącznie samochodowo.
W przypadku transportu międzynarodowego wciąż ważne są towary takie jak leki, elektronika, materiały budowlane, żywność dla zwierząt, nawozy oraz paliwa, które stanowią duży udział w międzynarodowym handlu i transporcie towarów. W zależności od sezonu i okoliczności mogą występować wahań w transporcie różnych rodzajów towarów. Na przykład, pod koniec zimy zwykle zwiększa się popyt na nawozy oraz nasienia.
Klienci TSL Silesia mogą liczyć na obsługę kompleksową w obsługę kontenerów w relacji „door to door”. Obsługujemy – kontenery standardowe, kontenery podwyższone, Open Top, kontenery chłodnicy (reefer) oraz tank kontenery.
W zakresie transportu kontenerów na platformach kolejowo — jest skrócony czas dostawy ładunków.
W Naszej ofercie Państwo znajdzie:
- odbiór pustego kontenera z DEPOT,
- podstawienie pod załadunek,
- odbiór ładownego kontenera po załadunku,
- przeładunek kontenera w relacji samochód – plac – platforma kolejowa (lub platforma kolejowa – plac – samochód) na terminalu w Gliwicach,
- transport kolejowy kontenerów w relacji Gliwice– Mościska Dry Port lub v.v. / FOT Odessa (TIS) lub v.v. / EU – FOT Kiev (Vishneve) lub v.v. / EU – FOT Dnipro (Novomoskovsk) lub v.v.
- przeładunek kontenera w relacji platforma kolejowa – plac – samochód (lub samochód – plac – platforma kolejowa) na terminalu w Mościskach lub v.v,
- wystawienie listu SMGS,
- składowanie kontenerów,
- obsługę celną,
- obsługę spedycyjną na każdym etapie realizacji usługi.
W celu zorganizować dostawę towaru z lub do Polski z TSL Silesia prosimy o podaniu następnej informacji:
- nazwa towaru oraz kod NHM/CN/HS/ГНГ;
- opis produktu, karta MSDS, przeznaczenia towaru;
- parametry ładunku;
- waga całkowita.
Na podstawie przekazanych informacji nasze pracownicy obliczy koszt dostawy „w całości” oraz przegotuje dla Państwa szczegółową ofertę handlową.
Po uzgodnieniu wszystkich warunków:
- podpisujemy umowę, w której ustalamy warunki i koszt dostawy;
- organizujemy odbiór pustego kontenera z Depot oraz podstawienie kontenera pod załadunek,
- odbiór ładownego kontenera;
- sporządzenie wszystkich niezbędnych dokumentów,
- przeprowadzamy odprawę celną ładunku,
- dostarczamy ładunek pod adres klienta.
Warto zauważyć – na przejściu granicznym Medyka – Mostyśka II nie mamy możliwości obsługi ładunków pochodzenia zwierzęcego.
Przed przyjęciem Zlecenia transportowego należy podać następujące dokumenty:
- certyfikat pochodzenia towaru (ze wskazaniem regionu pochodzenia – ładunek nie może być produkowany w regionach objętych sankcjami),
- wniosek o przeznaczeniu towaru (paszę, spożywa, nasienia na siew),
- Packing list, Invoice.
Transport kontenerów przez Medykę odgrywa kluczową rolę w międzynarodowym handlu i transporcie towarów. Przeładunek i transport kontenerów przez Medykę jest również ważny ze względu na jego wpływ na koszty transportu. Przeładunek kontenerów na granicy może wpłynąć na czas dostawy, ponieważ wymaga dodatkowych procedur celnych i kontroli bezpieczeństwa. Jednak, dzięki temu, że Medyka jest jednym z niewielu punktów przeładunkowych kontenerów na granicy polsko-ukraińskiej, jest ona często wykorzystywana dla zmniejszenia kosztów przywozów.
Również dla optymizacji wydatków na transport kontenerów przedstawiamy kilka sposobów, które mogą pomóc w redukcji takich kosztów:
- Planować transport z wyprzedzeniem. Planowanie transportu z wyprzedzeniem pozwała na zaplanowanie trasy, czasu dostawy oraz wyboru najlepszej opcji transportu. Dzięki temu można uniknąć nagłych i kosztownych decyzji o wyborze transportu na krótkim odcinku czasu.
- Dopasowanie optymalną trasę. Wybór optymalnej trasy jest kluczowy dla redukcji kosztów transportu kontenerów. Należy brać pod uwagę koszty portów, dróg i czasu dostawy.
- Wykorzystania multimodalności transportu. Multimodalny transport polega na korzystaniu z różnych środkach transportu, takich jak transport drogowy, kolejowy i morski. Dzięki temu można wybrać najbardziej efektywną i opłacalną drogę dla ładunku.
- Optymalizacja załadunku i rozładunku. Załadunek i rozładunek kontenerów powinien być dokładnie zaplanowany i wykonany, aby zmniejszyć czas i koszty związane z tym procesem.
- Wykorzystanie nowoczesnych technologie, takich jak systemy monitorowania ładunku, pozwała na dokładnie śledzenia ładunku i zapobieganie niepotrzebnych wydatków.
Również Agencja celna TSL Silesia świadczą usługi, formalności celne i czynności związane z tranzytem towarów na terenie całej Polski.
Jesteśmy firmą, która posiada bogate doświadczenie w eksporcie oraz w imporcie towarów również kontenerów do/z Ukrainy. W naszej załodze pracują spedytorzy ukraińsko- oraz rosyjskojęzyczni, którzy zapewnią wysoką jakość komunikacji między przedsiębiorcami z Polski a partnerami z Ukrainy.
- Wiktoria Turłajewa (PL, UA, RU)
- Kierownik Działu Marketingu
- kom. +48 608 675 834
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 21
- v.turlaieva@tsl-silesia.com.pl
- Liudmyla Zakreva (PL, UA, RU)
- Młodszy Spedytor
- kom. +48 516 284 883
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 22
- l.zakreva@tsl-silesia.com.pl