Akwen Morza Bałtyckiego jest obszarem aktywnego rozwoju transportu morskiego – na jego wybrzeżu znajduje się około 200 morskich kompleksów portowych, pomiędzy którymi codziennie kursuje około 2000 statków. Transport morski Morza Bałtyckiego jest ważnym elementem globalnego systemu transportowego zapewniającego ruch ładunków i pasażerów między największymi obszarami przemysłowymi świata.
Blog
Porty województwa zachodniopomorskiego jako element korytarza transportowego Północ-Południe
Poprzez swoje położenie geograficzne porty polskie stanowią ważny element łańcucha dostaw różnego rodzaju ładunków w imporcie i w eksporcie. Natomiast, żeby możliwości portów odpowiadały dzisiejszym potrzebom rynku, ciągłej modernizacji powinna podlegać ich infrastruktura. Przede wszystkim chodzi o zwiększenie przepustowości, w związku z czym, ważnym elementem jest rozbudowa nowych placów przeładunkowych lub rekonstrukcja starych, budowa nowych magazynów, odnowienie sprzętu.
W jednym z naszych artykułów już opowiadaliśmy o inwestycjach w polskie porty morskie, które zostały założone przed kilku lat. Od zeszłego roku obserwujemy aktywne roboty związane z rozbudową infrastruktury na terenach portów, jak również i od strony zaplecza lądowego.
Świnoujście - promowy terminal intermodalny
W Świnoujściu już od półtora roku trwa rozbudowa terminala promowego, który ma być przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Terminal intermodalny powstanie na stanowisku, które będzie miało około 295 m długości i będzie wyposażone w trzy bocznice rozładunkowe umożliwiające obsługę pociągów intermodalnych dla towarów przewożonych w imporcie oraz eksporcie.
Inwestycja ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku. Towarzyszy jej budowa nowego parkingu na około 200 zestawów samochodowych lub naczep intermodalnych. Jest to odpowiedź na potrzeby rynku w celu zwiększenie konkurencyjności wśród największych hubów morskich północno-zachodniej Europy.
Przewozy RO-RO Polska-Skandynawia
Do tej pory terminal promowy w Świnoujściu obsługiwał promy linii regularnych, statki ro-pax i ro-ro, realizował przeładunki ro-ro samochodów osobowych, ciężarowych i wagonów kolejowych. Jest on jednym z największych terminalów promowych na Bałtyku, który pełni ważną rolę w obsłudze połączeń promowych z Polski do Skandynawii i jest jednolitą częścią korytarza transportowego Północ-Południe.
Przewozy promowe „Ro-Ro” zajmują wiodącą pozycję w regionie zachodniopomorskim – ten rodzaj żeglugi stanowi większość ruchu towarowego i pasażerskiego. Główną zaletą promów jest możliwość zastosowania konstrukcji ułatwiającej proces załadunku i rozładunku pojazdów samochodowych lub kolejowych. Z towarów przewożonych pomiędzy Polską a krajami skandynawskimi duży udział mają konstrukcje stalowe oraz drewniane, domy, zbiorniki, transformatory, klimatyzatory.
Wymiana handlowa ze Skandynawią - kierunki i ładunki
Jednym z najbardziej popularnych kierunków w
transportach promowych są przewozy w relacji Polska-Szwecja. Najczęściej
klienci wybierają tą drogę transport towarów do Szwecji ze względu na
wygodę oraz otwartość rynku skandynawskiego. Oprócz tego, taki rodzaj
transportu jest szybki, a jego cena dość konkurencyjna.
Za pomocą transportu promowego Polska eksportuje do
Szwecji różne rodzaje towarów, np. sprzęt elektroniczny, materiały budowlane,
okna, drzwi, szyby, jak również ładunki ponadgabarytowe, jak np. maszyny
budowlane.
W odwrotnym kierunku, w imporcie do Polski
dostarczane są różnego rodzaju maszyny (rolnicze, przemysłowe), samochody
ciężarowe, urządzenia mechaniczne i elektroniczne. Oprócz tego Szwecja ma dość
rozwinięty przemysł drewniany i jest jednym z większych eksporterów celulozy. W
związku z dużym zapotrzebowaniem na dostawy towarów w obie strony transporty w
relacji Polska – Szwecja, Szwecja – Polska są realizowane w trybie
regularnym i cieszą się popularnością.
Skomunikowanie portów Szczecin-Świnoujście z Polską i Europą
Oprócz terminalu promowego w portach zachodniopomorskich aktywnie rozwijają się również inne terminale przeładunkowe. Obecnie w portach Świnoujścia i Szczecina są realizowane dwa podobne projekty. Pierwszy – to rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej, czyli sieci elektrycznych, energetycznych i telekomunikacyjnych, wodociągów i kanalizacji ściekowej. Druga inwestycja jest związana z rozbudową infrastruktury przyportowej, która ma poprawić dostęp kolejowy do nabrzeży i tym samym usprawnić dostawy towarów do portów, jak również odbiory towarów dostarczonych morzem.
Dla zachodniej i południowo-zachodniej Polski, czyli Górnego Śląska, Wrocławia i Poznania z największym skupiskiem zakładów przemysłowych, porty w Szczecinie i Świnoujściu to najbliżej położone porty morskie. Te dwa porty stanowią najważniejsze tranzytowe bramy morskie dla Słowacji, Czech, a także Niemiec, dla których stanowią korzystniejszą kosztowo alternatywę dla krajowych terminali portowych.
Uniwersalny port Szczecin - lądem, morzem i rzeką
Szczeciński port jest uniwersalnym morsko-rzecznym portem, który obsługuje wiele linii regularnych oraz przeładunków towarów w imporcie, eksporcie oraz tranzycie.
Port Szczecin dzieli się na 3 obszary:
- Półwysep „Ewa” – specjalizujący się w przeładunkach i składowaniu zboża;
- Łasztownia – skupiająca przeładunki drobnicowe. Także stąd odchodzi większość stałych linii do Finlandii, Norwegii, Wielkiej Brytanii;
- Basen Górniczy – gdzie realizowane są przeładunki masowe węgla, rudy żelaza, drewna.
Geograficzne położenie portów Szczecina i Świnoujścia daje możliwość organizacji i obsługi dostaw śródlądowych poprzez Odrę. Dostęp do systemu wodnych szlaków ma znaczenie dla obsługi niemieckiego rynku. Jednocześnie, znacznym atutem jest funkcjonalne połączenie kolejowe i drogowe.
Dla zachodniej i południowo-zachodniej Polski, czyli Górnego Śląska, Wrocławia i Poznania z największym skupiskiem zakładów przemysłowych, porty w Szczecinie i Świnoujściu to najbliżej położone porty morskie. Te dwa porty stanowią najważniejsze tranzytowe bramy morskie dla Słowacji, Czech, a także Niemiec, dla których stanowią korzystniejszą kosztowo alternatywę dla krajowych terminali portowych.
Usługi TSL Silesia w portach Szczecin i Świnoujście
TSL Silesia ma swoje oddziały w każdym z portów Zachodniego Pomorza, jak również w portach Trójmiasta – Gdyni i Gdańsku, i ściśle współpracuje z terminalami przeładunkowymi, na których są obsługiwane ładunki drobnicowe, między innymi wyroby stalowe (slaby, blacha w kręgach, stal w arkuszach, pręty), papier, celuloza, również ładunki masowe, takie jak ruda, węgiel, koks, zrębka, nawozy itp. Świadczymy kompleksową obsługę ładunków przybywający do portów w imporcie, eksporcie oraz tranzycie.
Oferujemy transport, spedycję, logistykę oraz całodobową obsługę celną. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami oraz na bieżąco informujemy o przebiegu realizacji zleceń.
TSL Silesia nie boi się wyzwań, które są nieodłącznym elementem spedycyjno-transportowej działalności.
Obsługa każdego kontraktu jest inna, zależy ona od specyfiki powierzonego nam towaru. Natomiast wiedza i doświadczenie naszych spedytorów oraz agentów celnych umożliwia realizację transportów oraz wykonanie obsługi spedycyjno-celnej z pełnym profesjonalizmem.
Share
Share
Share
W przypadku pytań z zakresu transportu morskiego i spedycji portowej, zachęcamy do kontaktu z autorką artykułu oraz Kierowniczką Działu Spedycji Morskiej:
Eugenia Archakova
Kierownik Działu Spedycji Morskiej
kom. +48 516 284 895
tel. +48 32 282 90 62 wew. 30
e-mail: e.archakova@tsl-silesia.com.pl