Blog
Planowane zmiany w systemie SENT od 1 lipca 2024 r.
Wszystkie zagraniczne ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy do Polski lub z Polski, o charakterze wymagającym posiadania zezwolenia jednorazowego, zezwolenia wielorazowego (CEMT/EKMT) lub wyjątku od zezwolenia w oparciu o umowę międzynarodową,
będą podlegać pod obowiązek rejestracji w systemie SENT.
O objęciu monitorowaniem nie będzie decydował rodzaj przewożonego towaru, lecz to, jaki przewoźnik będzie realizował dany transport.
Innymi słowy zgłoszeniu będą podlegały wszystkie transporty towarów realizowane przez zagranicznych przewoźników. Zgłoszenia do rejestru SENT będzie trzeba dokonać przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Polski i uzyskać numer referencyjny.
Przewoźnik będzie miał również obowiązek przekazywania danych geolokalizacyjnych środka transportu (GPS). Za naruszenie nowych przepisów będą obowiązywać kary.
- Ministerstwo Infrastruktury chce przyspieszyć o pół roku zmiany w systemie monitorowania przewozu towarów wrażliwych SENT. Celem jest skuteczniejsza kontrola zezwoleń dotyczących międzynarodowego transportu drogowego. Przepisy o obowiązku rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, wejdą w życie 1 lipca 2024 r., a nie - jak planowano - 1 stycznia 2025 r.
- Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmiany w ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Chodzi o wprowadzenie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zwanego dalej „systemem SENT”, przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
- Zmiany przyczynią się do skuteczniejszej kontroli zezwoleń zagranicznych wymaganych przez przepisy wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych dotyczące transportu drogowego. Kontrole ww. podmiotów wykazują, że w praktyce mają miejsce przypadki wielokrotnego wykorzystywania zezwolenia uprawniającego do jednokrotnego przejazdu przez lub na terytorium kraju, poprzez m.in. niewypełnianie blankietu tego zezwolenia - uzasadnia resort.
- Zmiany mają wejść w życie szybciej, niż zakładano: 1 lipca 2024 r. zamiast 1 stycznia 2025 r.
- Projektowana zmiana polegająca na skróceniu vacatio legis o sześć miesięcy związana jest z pilną potrzebą zwiększenia efektywności wykonywania kontroli podmiotów uczestniczących w przewozach drogowych, a także wzmocnienia egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione. Szczególne znaczenie w ww. zakresie ma bowiem sprawowanie właściwego i efektywnego nadzoru w odniesieniu do międzynarodowego transportu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego, które to rodzaje operacji transportowych szczególnie negatywnie oddziałują na rodzimy rynek transportu drogowego - uzasadnia Ministerstwo Infrastruktury.
USTAWA
z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym
art. 4 ust. 2 wchodzi w życie z dniem 21 sierpnia 2023 r.
art. 39 pkt 4, 5, 8, pkt 11. lit. b, pkt 12-14, 18 i 19 oraz art. 43 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. – planowana zmiana na 1.07.2024
Art. 39. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 oraz z 2023 r. poz. 760,
919, 1123, 1193 i 1195) wprowadza się następujące zmiany
4) po art. 28a dodaje się art. 28b i art. 28c w brzmieniu:
„Art. 28b. 1. W przypadku gdy do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 1a, jest wymagane zezwolenie, o którym mowa w art. 28 ust. 1, albo wielokrotne zagraniczne zezwolenie wydane przez Międzynarodowe Forum Transportu (International Transport Forum), zwane dalej „zezwoleniem EKMT”, a także w przypadku gdy przepisy wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych w zakresie przewozu drogowego zwalniają z obowiązku posiadania tych zezwoleń, zagraniczny podmiot wykonujący taki przewóz jest obowiązany przesłać do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104 i 1523), przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgłoszenie takiego przewozu i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia, o którym mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy, zwany dalej „numerem referencyjnym”.
- Zagraniczny podmiot wykonujący przewóz kabotażowy rzeczy:
1) o którym mowa w art. 29 ust. 1 lub
2) w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 – jest obowiązany przesłać do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgłoszenie takiego przewozu i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia.
Art. 43. W ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) pkt 1 i 2 – są przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zgłoszenia, z wyjątkiem danych dotyczących zgłoszenia wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz zgłoszenia wykonywania przewozu kabotażowego rzeczy, o których mowa w art. 28b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.15), które są przechowywane przez 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zgłoszenia;”;
2) w art. 12:
- a) w ust. 2 w pkt 6 dodaje się przecinek i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) ministra do spraw transportu”,
- b) w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia organom, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3, 5 i 7 oraz ust. 3, dane z rejestru w drodze teletransmisji, jeżeli dane te są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań i odpowiednio Urząd Regulacji Energetyki, urząd obsługujący ministra do spraw transportu albo jednostka organizacyjna odpowiednio Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Straży Granicznej będąca odbiorcą informacji, spełnia łącznie następujące warunki:”;
3) w art. 18 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
„2. Zwrot środka transportu, w przypadku międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, o którym mowa w art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, nie może nastąpić przed:
1) dopełnieniem przez przewoźnika drogowego obowiązku zgłoszenia takiego przewozu i uzyskaniu dla niego numeru referencyjnego, oraz
2) przedstawieniem prawidłowo wypełnionego wymaganego zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, o ile jest wymagane.
- Zwrot środka transportu, w przypadku przewozu kabotażowego rzeczy, o którym mowa w art. 28b ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, nie może nastąpić przed dopełnieniem przez przewoźnika drogowego obowiązku zgłoszenia takiego przewozu i uzyskaniu dla niego numeru referencyjnego.”.