Blog
Terminal Promowy Świnoujście - nowe możliwości
W kwietniu Terminal Promowy Świnoujście obsłużył prom „Polonia”, który po raz pierwszy po zakończeniu modernizacji Terminala Promowego Świnoujście przewiózł ze Szwecji do Polski wagony kolejowe służące do przewozu kontenerów. ”Polonia” to prom pływający na trasie Terminal Promowy Świnoujście – port Ystad i odwrotnie, należący do Unity Line. Łączna długość sześciu torów kolejowych wynosi 600 metrów, a łączna długość linii ładunkowej – 2200 metrów. Tym samym na Terminalu Promowym Świnoujście zostały otwarte nowe możliwości dla transportu intermodalnego.
Terminal Promowy Świnoujście – korytarz transportowy Północ-Południe
Rozłożenie transportu na sieć drogową, kolejową i wodną
Terminal Promowy Świnoujście został rozbudowany i zmodernizowany w ramach ogólnego unijnego projektu CEF -„Łącząc Europę”. Inwestycja obejmuje nie tylko rozbudowę i modernizację Terminala Promowego Świnoujście ( nowe stanowisko promowe do obsługi jednostek do 270 m., tory kolejowe, nowa rampa przeładunkowa ,plac do obsługi ładunków intermodalnych i parkingi), ale także przebudowę drogi ekspresowej S3 – z Terminala Promowego Świnoujście i Portu w Świnoujściu do polsko-czeskiego drogowego przejścia granicznego Lubawka-Královec. Modernizację przeszła również stacja kolejowa w Świnoujściu, razem zwiększy to możliwości przewozu towarów różnymi środkami transportu przez Terminal Promowy Świnoujście.
Terminal Promowy Świnoujście – transport intermodalny
Transport intermodalny – wady i zalety
Terminal Promowy Świnoujście jest już przystosowany do obsługi ładunków intermodalnych. Nowy plac do obsługi ładunków intermodalnych na Terminalu Promowym Świnoujście pozwoli tak jak w szwedzkim Trelleborgu przeładowywać towary na więcej niż jeden rodzaj transportu.
Zalety transportu intermodalnego:
- niższe koszty transportu na bardzo długich odległościach
- ograniczenie śladu węglowego - mniejsza emisja C02 w porównaniu z transportem drogowym
- możliwość transportu różnych towarów neutralnych, chłodniczych , ADR
- odporność na sezonowość ( braki kierowców i środków transportu np. sezonie świątecznym, letnim)
- mniejsze ryzyko uszkodzenia towaru
Wady transportu intermodalnego:
- konieczność dostosowania się do rozkładów transportu kolejowego i morskiego – wydłużony czas dostawy zwłaszcza na krótkich trasach
- koszty związane z używaniem sprzętu przeładunkowego ( np. dźwigi, suwnice, sprzęt samojezdny)
- ograniczenia prawne - na trasie przewozu przez różne państwa mogą obowiązywać różne przepisy transportu międzynarodowego – możliwość dodatkowych kosztów i opóźnień
TSL Silesia zaprasza do współpracy w zakresie Agencji Celnej, usług doradczych, organizacji transportu i spedycji.
TSL Silesia zapewnia optymalizację wszystkich kosztów poprzez dopasowanie usługi dla najbardziej wymagającego Klienta. Ponad 20 letnie doświadczenie w branży TSL oraz praca w oparciu o najwyższe standardy, pozwalają nam na oferowanie wysokiej jakości spersonalizowanych usług.