Blog
Spedycja kolejowa i intermodalna z elementami sprzedaży - szkolenie
Według definicji spedycja jest to działalność polegająca na organizacji przewozu towaru. Firma spedycyjna dopasowuje odpowiedni środek transportu, proponuje możliwości przeładunku oraz doradza w zakresie najlepszej trasy transportu ładunku. Często firmy spedycyjne mają również swoje agencje celne, dzięki czemu mogą zaproponować Klientom kompleksową obsługę ich zleceń.
TSL Silesia jest firmą spedycyjno – celną, która obsługuje rocznie m.in. (dane z 2022 roku, stan na październik):
– stal (w tym surówka hutnicza – 215 tys. ton)
– węgiel,
– paliwa płynne,
– towary skonteneryzowane.
W kontenerach można przewieźć bardzo wiele różnych towarów, zarówno paletyzowanych, w big – bagach, jak i w niektórych przypadkach luzem. Kontenery mają standardowe wymiary, dlatego można przewozić je samochodami, koleją oraz statkiem w transporcie morskim, co daje praktycznie nieograniczone możliwości przemieszczania ładunków. W TSL Silesia organizujemy transport kontenerów tzw. „door-to-door” lub w relacji terminal – terminal, zarówno drogą lądową, jak i morską, dla ładunków pełno kontenerowych (FCL) oraz dla ładunków drobnicowych (LCL). Dla pojedynczych kontenerów oraz dla dostaw całopociągowych zapewniamy obsługę celną, przeładunkową i magazynową na przygranicznych terminalach kolejowych w Małaszewiczach, Medyce oraz wzdłuż linii LHS (Sławków, Wola Baranowska). Oferujemy obsługę celno – spedycyjną, przeładunkową i magazynową na terminalach kontenerowych w portach polskich oraz w magazynach drobnicowych: BCT port w Gdyni, DCT port w Gdańsku, GCT port w Gdyni.
TSL Silesia nie jest jedynie firmą spedycyjną – nasza spółka dysponuje kadrą specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, którzy dzięki swojej wiedzy uzupełniają ofertę o pełnowartościowe szkolenia spedycyjno – celne, doradztwo oraz audyt. Szkolenia z oferty TSL Silesia są więc oparte na praktycznym doświadczeniu szkoleniowców, zdobywanym przez 19 lat funkcjonowania naszej firmy.
Transport kolejowy krajowy i międzynarodowy
W przypadku większych ilości towarów lub ładunków o dużej masie, transport kolejowy towarów to bardzo dobra alternatywa dla transportu drogowego. Ponadto, towar przewożony koleją jest w stanie przebyć długie trasy, między kilkoma różnymi państwami.
Największą przeszkodą dla transportu kolejowego pomiędzy Europą a krajami WNP jest różna szerokość torów w tych regionach. Na wschodzie szerokość linii to 1520 mm, a w Polsce oraz innych krajach UE (oprócz Litwy i Łotwy) 1435 mm. Inny rozstaw torów uniemożliwia transport towarów z/do Ukrainy czy Białorusi w wagonie bez ich przeładunku. Wzdłuż wschodniej granicy Polski rozbudowana jest infrastruktura przeładunkowa, umożliwiająca zmianę rodzaju wagonu.
W związku z różną szerokością torów, ma początku 2022 wiele wagonów nie mogło wrócić do swoich właścicieli. Wagony z Litwy/Estonii pozostały po rozładunku na Ukrainie, a ukraińskie wagony pozostały na Litwie. By mogły wrócić do swoich właścicieli decydują się oni na rozbiór wagonów na granicy i przewóz samochodowy przez Polskę do państwa, z którego pochodzą. W TSL Silesia organizujemy spedycję również takich ładunków.
Żeby przetransportować wagon samochodowo, można załadować go na specjalnie przygotowaną do tego naczepę lub rozmontować wózki i przewieźć te dwa elementy oddzielnie. Następnie przy granicy wagony są znów montowane w całość i już po torach transportowane dalej na tzw. „słupku” do granicy Państwa.
Najdalej wysunięty na zachód odcinek szerokiego toru w Polsce biegnie przez pięć województw i kończy się w Sławkowie – jest to Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS, Linia Kolejowa nr 65), o długości prawie 400 km. Na całym odcinku LHS również znajduje się liczna infrastruktura przeładunkowa.
Obecnie linia LHS jest bardzo obciążona – ilość towarów eksportowanych i importowanych jest tak duża, że pociągi oczekują w długich kolejkach na granicy, a także nie łatwo jest o potwierdzenie telegramu (uzgodnienie drogi przewozu). Z tego też powodu, wprowadzono pewne ograniczenia jeśli chodzi o transport towarów po linii LHS. TSL Silesia posiada swój Punkt Przeładunkowy w Sławkowie – a więc na samym końcu szerokotorowej Linii Kolejowej nr 65. Zapewniamy tam obsługę oraz potwierdzenia telegramów dla towarów importowanych w wagonach krytych (na paletach lub w big-bagach), takich jak: sól, materiały budowlane (gips, wapno, cement), produkty chemiczne różne z rozdziału NHM 38, artykuły z kamienia, gipsu, cementu oraz artykuły z żeliwa i stali. Zapewniamy również przewóz tych towarów w relacji eksportowej oraz w tranzycie celnym do Ukrainy.
Alternatywą dla przeładunku towaru z wagonu do drugiego wagonu (lub samochodu) jest transport intermodalny.
Transport intermodalny
Transport intermodalny to przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, z wykorzystaniem tylko jednej jednostki ładunkowej (np. kontener). Towar bezpiecznie spakowany do kontenera może przemieszczać się na duże odległości, a jeśli zachodzi potrzeba przeładunku – przenoszona jest cała jednostka. Do przewozu kontenerów są dedykowane zarówno wagony – platformy oraz samochody ciężarowe z naczepami podkontenerowymi. Kontenery mogą więc podróżować każdym środkiem transportu lądowego i morskiego, co daje nieograniczone możliwości przewozu ładunków.
W 2011 roku na przejściu Medyka – Mościska zostało uruchomione duże Centrum Logistyczne, obok którego przebiega połączenie drogowe i kolejowe Berlin – Wrocław – Kraków – Przemyśl – Lwów – Kijów. Najważniejsze zadanie terminalu kontenerowego to obsługa wymiany handlowej pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą i Rosją. Terminale mają dostęp do normalnych i szerokich torów kolejowych – kontenery mogą więc być odbierane z Mościska na wagonach 1435mm lub dostarczane do Medyki na wagonach 1520mm.
Dofinansowanie do szkoleń TSL Silesia z KFS
Spedycja kolejowa i intermodalna to bardzo obszerny temat. Wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby nabyć lub pogłębić swoją wiedzę w zakresie transportu kolejowego towarów i spedycji intermodalnej zapraszamy do wzięcia udziału w pełnowartościowym szkoleniu o transporcie i spedycji od TSL Silesia. Teraz dofinansowanie do szkoleń z KFS nawet do 80%!
https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/wyszukiwarka/uslugi/podglad?id=1575525
Program szkolenia „Spedycja kolejowa oraz intermodalna z elementami sprzedaży” dostępny na naszej stronie internetowej:
https://www.tsl-silesia.com.pl/szkolenie-spedycja-kolejowa-oraz-intermodalna-z-elementami-sprzedazy/
W ramach szkolenia „Spedycja kolejowa oraz intermodalna z elementami sprzedaży” dzielimy się praktycznym doświadczeniem, zdobywanym przez 19 lat istnienia firmy.
Szkoleniowcy - autorki oraz prowadzące szkolenie
- Daria Żmurda - Krakowska
- Dyrektor ds. Handlu i Spedycji
- kom. +48 664 787 417
- tel. +48 32 282 90 62 wew. 20
- d.zmurda@tsl-silesia.com.pl
- Wiktoria Turłajewa
- Kierownik Działu Marketingu
- kom. +48 608 675 834
- tel. +48 32 282 90 62 wew. 21
- v.turlaieva@tsl-silesia.com.pl