Blog
Przepływ towarów do i ze Skandynawii
Szczecin – Świnoujście, inwestycje usprawniające przepływ towarów
Przez porty i terminale przeładunkowe, w których TSL Silesia posiada biura spedycji międzynarodowej i obsługi celnej, nie słabnie przepływ towarów we wszystkich kierunkach. W zachodniopomorskim, inwestycje takie jak „ Przystosowanie infrastruktury do obsługi transportu intermodalnego” oraz przebudowa drogi ekspresowej S3, staną się wkrótce częścią korytarza transportowego, który drogą lądową i morską połączy Europę południową ze Skandynawią, Bałtyk z Adriatykiem. Zgodnie z założeniami, już w roku 2024 drogą ekspresową S3 dojedziemy z portu w Świnoujściu aż do polsko-czeskiego drogowego przejścia granicznego Lubawka-Královec. Na koniec marca 2023 roku planowane jest zakończenie inwestycji na Terminalu Promowym w Świnoujściu i wokół niego. Atutem tego przedsięwzięcia jest rozłożenie transportu na sieć drogową, kolejową i wodną – autostrada morska Świnoujście – Trelleborg, połączenie promowe cargo Świnoujście – Ystad, co zwiększy możliwości przewozu towarów w różnych kierunkach różnymi środkami transportu.
Powyższe inwestycje nie tylko usprawnią już istniejący obrót towarów, ale przede wszystkim poszerzą wachlarz możliwości doboru przewozów do potrzeb klienta. Wykwalifikowana kadra, obecność w portach, bliskość przejść granicznych i terminali przeładunkowych mogą zapewnić klientowi kompleksową obsługę spedycyjno-celną. Kluczowa jest też znajomość modelu biznesu każdego klienta, ponieważ daje możliwość realizacji najbardziej wymagających zleceń dedykowanych na jego indywidualne potrzeby.
Zalety kompleksowej obsługi spedycyjno – celnej dla klienta:
- poczucie bezpieczeństwa, przez bieżący dostęp do statusu przesyłki,
- kontrolowanie postępów na każdym etapie realizacji zlecenia – od złożenia niezbędnych zgłoszeń i wniosków do Urzędu Celnego, przez kompletowanie dokumentacji przewozowej, po sam przeładunek i transport.
Kierunki i zróżnicowanie towarów
Najpopularniejsze kierunki Skandynawskie:
- Szwecja
- Norwegia
- Dania
Kierunki te cieszą się stałym, niesłabnącym zainteresowaniem. Przez Terminale przeładunkowe w Szczecinie, Świnoujściu, Ystad oraz Trelleborg codziennie przejeżdżają:
– towary drobnicowe od wyrobów hutniczych, aluminium, przez różne materiały budowlane, meble po sprzęt AGD itp.,
– towary wymagające kontrolowanej temperatury ( żywność),
– ładunki wielkogabarytowe,
– towary niebezpieczne,
– towary masowe – suche i płynne.
Są to ładunki w imporcie, eksporcie i tranzycie. Adekwatnie do wymagań zarówno klienta, jak i specyfiki samego ładunku, towary dostarczane są do portu w Szczecinie czy Świnoujściu drogą lądową na wagonach lub samochodach (transport drobnicowy lub całopojazdowy) i na miejscu przeładowywane w różnych relacjach: na statki albo odwrotnie – statkami i przeładowywane na odpowiednie wagony czy samochody. W zależności od potrzeb klienta odbywa się to również z wykorzystaniem magazynowania na otwartych lub zamkniętych powierzchniach składowych, czy chłodniach. Porty oferują też przeładunki i składowanie towarów rolno – spożywczych . Wiele ładunków wymienionych powyżej przewożonych jest samochodami bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy, przy uwzględnieniu przeprawy promowej przez Terminal promowy w Świnoujściu do/ze Szwecji lub sieci połączeń drogowych np. do Danii.
Autostrada morska Świnoujście - Trelleborg
Rosnący wolumen towarów przewożonych na kierunku Szwecja – Polska, Polska – Szwecja , wymusił rozbudowanie zarówno terminali przeładunkowych jak i promowych w obu państwach – przykład wspomnianych wcześniej terminali w Świnoujściu i Trelleborgu. Port w Trelleborgu stał się największym w Skandynawii portem RO-RO, jedynym obsługującym połączenia kolejowe i jednym z pięciu głównych portów w Szwecji. Terminal posiada własną powierzchnię magazynową połączoną z portem, z własnym połączeniem kolejowym. W magazynach portowych przeładowuje się i składuje głównie:
- papier,
- tarcicę,
- stal,
oraz różne inne ładunki na paletach.
Trelleborg obsługuje przeładunki intermodalne, a ten rodzaj transportu obecnie wpisuje się w politykę dbania o środowisko. Jako jedyny port kolejowy w rejonie Bałtyku na trasie Trelleborg – Rostock obsługuje największe promy kolejowe na świecie, których operatorem jest Stena Line. W samym porcie Trelleborg w roku 2021 przeładowano ponad 872 000 ciężarówek i naczep, do roku 2023 planowany jest milion. Około 34 000 naczep przejechało koleją do lub z Trelleborga, co świadczy o dużym zainteresowaniem transportem intermodalnym.
Najpopularniejsze kierunki z terminalu w Trelleborgu to :
- Rostock i Travemünde w Niemczech,
- Kłajpeda na Litwie,
- Świnoujście.
Terminal Promowy w Świnoujściu również przeszedł gruntowną modernizację i rozbudowę. Powstało nowe stanowisko promowe, które będzie mogło przyjmować największe jednostki – do 270 m, przebudowane zostały tory kolejowe i położone dwa nowe, jest też nowy plac do obsługi ładunków intermodalnych oraz duże parkingi. Po oddaniu do użytku całej inwestycji, Świnoujście jak Trelleborg będzie mogło przeładowywać towary na więcej niż jeden rodzaj transportu. Daje to więc ogromne możliwości dopasowania transportu do wymogów Klienta.
Najpopularniejsze kierunki z terminala w Świnoujściu to:
- Ystad,
- Trelleborg.
Terminal przeładunkowy w Ystad
Port w Ystad to nie tylko przeprawy promowe pasażerko – towarowe, rejsy wycieczkowe i połączenie promowe z duńską wyspą Bornholm. Port Ystad świadczy również usługi w zakresie obsługi ładunków masowych. Przeładowywane mogą być towary masowe luzem takie jak: zrębki, zboża, koks, pellet.
Port w Ystad, jak i wcześniej wspomniane terminale w Świnoujściu i Trelleborgu również został zmodernizowany, aby mógł obsługiwać jeszcze więcej i jeszcze większe jednostki pasażersko – towarowe.
Najpopularniejsze europejskie kierunki do i ze Skandynawii
- Niemcy,
- Polska,
- Słowacja,
- Czechy,
- Węgry,
- Austria,
- Włochy,
- Belgia,
- Francja.
Sytuacja u naszych sąsiadów z Ukrainy również nie pozostaje bez wpływu na przepływ towarów przez terytorium Polski. Prężnie działają wschodnie terminale przeładunkowe, na których TSL Silesia ma swoje oddziały, realizując dostawy w różnych kierunkach, w tym do Skandynawii.
Szybki, ekonomiczny, dopasowany do wymagań Klienta przewóz towarów to priorytet w dzisiejszych czasach. Dla nas najważniejsza jest elastyczność, dostęp do wielu optymalnych rozwiązań logistycznych i współpraca tylko z zaufanymi partnerami, a wszystko po to, by sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagającego Klienta.
Zapraszamy Państwa do przesyłania zapytań w relacji Polska - Skandynawia!
- Wiktoria Turłajewa (PL, UA, RU)
- Kierownik Działu Marketingu
- kom. +48 608 675 834
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 21
- v.turlaieva@tsl-silesia.com.pl
- Liudmyla Zakreva (PL, UA, RU)
- Młodszy Spedytor
- kom. +48 516 284 883
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 22
- l.zakreva@tsl-silesia.com.pl