Blog
Stal z Turcji
Turcja należy od 1995 roku do unii celnej Unii Europejskiej, chociaż nie jest państwem członkowskim UE. Oznacza to, że większość towarów wyprodukowanych lub dopuszczonych do obrotu w Turcji może być sprowadzana z zerową stawką cła.
Towary, których nie obejmuje unia celna:
- produkty rolne,
- wyroby węglowe i stalowe.
Stal z Turcji
Turcja jest jednym z wiodących producentów stali na świecie – w 2021 zajmowała 7. miejsce spośród wszystkich krajów pod względem ilości wyprodukowanej stali (za Chinami, Indiami, Japonią, USA, Rosją i Koreą Południową). W 2021 w tym kraju wyprodukowano aż 40,4 mln ton stali. Jest ona znana z wysokiej jakości, przewyższającej jakością stal z Chin, Rosji, Włoch i Niemiec oraz atrakcyjnej ceny. Kraj ten w znacznym stopniu rozwinął się dzięki tej gałęzi przemysłu. Obecnie w Turcji działa ponad 100 hut stali. Bezpośrednie zatrudnienie w sektorze przekracza 100 tys. osób, natomiast zatrudnienie pośrednie to ok. 500 tys.
Produkcja stali w Turcji na przestrzeni ostatnich 25 lat.
W szerokiej perspektywie produkcja stali systematycznie wzrasta. W ciągu ostatnich 25 lat zostały otwarte nowe zakłady produkcyjne, a istniejące huty znacznie się rozwinęły, zwiększając ilość produkowanych towarów.
Produkcja stali w Turcji w 2022 roku.
Bieżący rok był trudny dla wielu państw europejskich. Rosnące ceny energii pociągnęły za sobą wzrost kosztów produkcji oraz spadek produkowanych ilości stali. Pomimo to, Turecka stal nadal jest atrakcyjna cenowo dla europejskich odbiorców.
Cło i VAT na stal z Turcji
W większości przypadków import z Turcji jest traktowany jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, na który obowiązuje zerowa stawka cła. Szczególnie czujni importerzy muszą być w przypadku wyrobów z węgla i stali. Wysokość cła nałożonego na dany produkt może różnić się w zależności od huty, w której został wyprodukowany.
Każdy importer zainteresowany sprowadzaniem stali z Turcji przed rozpoczęciem procedury powinien dokładnie sprawdzić, czy i jak wysokie cło będzie musiał opłacić oraz zweryfikować, jakie dokumenty będą potrzebne do odprawy celnej. Bardzo ważne jest dopilnowanie wszelkich formalności, aby nie narazić się na niepotrzebne koszty lub zostać zmuszonym do uiszczenia opłat celnych wg. stawek dla krajów trzecich.
Stawka podatku VAT na stal z Turcji w Polsce wynosi 8% lub 23% – zwykle jest to jednak wyższa wartość. Stawkę VAT możemy sprawdzić w Serwisie Informacyjnym Taryfy Celnej ISZTAR. W tym celu importer powinien znać kod celny stali, którą chce sprowadzać.
Powyższe stawki dotyczą jednego rodzaju stali, kod celny 7213 91 49 00 – Sztaby i pręty, walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z żeliwa lub stali niestopowej zawierające więcej niż 0,06 % masy, ale mniej niż 0,25 % masy węgla.
Kod dodatkowy V020 – obejmuje wyroby medyczne, wyposażenie wyrobów medycznych itp., natomiast kod V999 – pozostałe. Importując więc pręty stalowe o danej zawartości węgla, które nie są wyrobami medycznymi, należy zapłacić 23% VAT.
Cło antydumpingowe
Poza regularnym cłem stal z Turcji może być objęta także środkami antydumpingowymi lub dodatkowymi środkami ochrony handlu.
Dumping występuje wtedy, kiedy następuje sprzedaż produktów poza granicami kraju po cenie niższej niż koszt wytworzenia lub średni koszt produktu w danym kraju docelowym. Aby chronić europejskich producentów, UE nałożyła dodatkowe cła antydumpingowe oraz środki ochronne na stal z Turcji.
Wysokość stawki ostatecznego cła antydumpingowego różni się w zależności od przedsiębiorstwa, z którego stal pochodzi.
Od 2018 roku Unia Europejska nałożyła także dodatkowe środki ochronne na niektóre wyroby ze stali sprowadzane z Turcji (a także z kilku innych krajów, gdzie stal jest bardzo atrakcyjna cenowo dla europejskich konsumentów). Ustalone zostały kontyngenty taryfowe dla 26 grup produktów stalowych (które zostały objęte dochodzeniem Komisji Europejskiej). Po przekroczeniu tych kontyngentów, należy opłacić dodatkowe cło, które wynosi aż 25%.
Kontyngent taryfowy określa, jaką ilość danego produktu można zaimportować do kraju po niższych stawkach celnych przywozowych. Często stawka dla kontyngentu wynosi 0%, jednak jeśli do kraju zostanie przywieziona większa ilość towaru, a importer chce dopuścić towar do obrotu, zostaje zmuszony do zapłaty cła w ustalonej kwocie. Jeśli jednak kupujący jest w stanie zaczekać, aż otworzy się nowy kontyngent (zwykle zostają ustalone na kwartał), może złożyć swój towar na Magazynie Czasowego Składowania. Towar można czasowo składować, bez konieczności opłacania cła i należności celnych, do 90 dni. Następnie musi zostać dopuszczony do obrotu lub przeniesiony na Magazyn Czasowego Składowania. Należy pamiętać, że składowanie stali na Magazynie Czasowego Składowania również kosztuje – właściciel takiego magazynu na czas składowania naszego towaru jest zobowiązany do zabezpieczenia sumy należności celno-podatkowych. Importer nie musi sam pokrywać tych należności, dlatego też pobierana jest od niego opłata za każdą dobę składowania.
Wszystkie dokumenty, które regulują kwestie dodatkowych ceł i środków ochronnych, wraz z dokładnymi wyjaśnieniami i pełną listą kodów celnych oraz wielkością kontyngentów, można znaleźć na stronie internetowej Bazy Aktów Prawnych Unii Europejskiej https://eur-lex.europa.eu.
Producenci stali w Turcji
Çolakoğlu Metalurji
Siedziba firmy znajduje się w Stambule, natomiast zakłady produkcyjne są ulokowane w Dilovasi/Kocaeli nad Morzem Marmara. Firma funkcjonuje już od 1945 roku i produkuje wysokiej jakości wyroby płaskie i pręty zbrojeniowe na rodzimy rynek oraz eksport. Jest wyposażona w jedne z największych na świecie piece łukowe i należy do najbardziej zaawansowanych zakładów produkujących stali, również w perspektywie całego globu.
Port Çolakoğlu Metalurji
Zlokalizowany przy zakładzie produkcyjnym port to jedno z największych miejsc przeładunkowych ładunków masowych i drobnicowych w północnym regionie Morza Marmara. Zdolności przeładunkowe wynoszą 7 mln ton rocznie, a produkty wytwarzane przez Çolakoğlu Metalurji opuszczające port są transportowane do ponad 80 różnych krajów.
Erdemir
Erdemir, główna firma OYAK Mining Metallurgy, powstała w 1960 roku na mocy specjalnego prawa, aby zostać pierwszym krajowym producentem płaskowników, których przemysł turecki potrzebował w tym czasie. Obecnie w tym zakładzie produkowane są blachy płaskie, walcowane na gorąco i na zimno, blachy stalowe powlekane cyną, chromem i cynkiem oraz podstawowe elementy do przemysłu motoryzacyjnego, AGD, elektryki i elektroniki i wielu innych branż.
Port Erdemir
Port obsługuje wszystkie rodzaje ładunków i jest bramą Turcji do świata od strony Morza Czarnego, o łącznej zdolności przeładunkowej 20 mln ton. Port obsługuje eksport/import hut żelaza i stali do/z Ereğli, stron trzecich i innych organizacji przemysłowych na peryferiach.
İsdemir
İsdemir, kolejna spółka należąca do OYAK Mining Metallurgy, jest trzecią co do wielkości zintegrowaną fabryką żelaza i stali w Turcji pod względem zdolności produkcyjnych wyrobów długich. Została założona w 1970 roku na południowym wybrzeżu Turcji w regionie Payas nad Morzem Śródziemnym. İsdemir produkuje wyroby długie, takie jak gąski, kęsiska kwadratowe, kęsy i stal konstrukcyjną, a od 2008 roku także wyroby płaskie – kęsy, kręgi, kręgi walcowane na gorąco i kęsiska płaskie.
Port İsdemir
Port İsdemir jest największym portem obsługującym ładunki masowe i drobnicowych w regionie Morza Śródziemnego. Znajduje się w zatoce Iskenderun i ma bezpośrednie połączenie z krajowym systemem kolejowym.
Port İsdemir zaspokaja wszystkie potrzeby fabryki i znaczną częścią swoich możliwości obsługuje przemysł i handel kraju i okolic.
Habas Sinai Ve Tibbi Gazlar Istihsal Endustrisi A.S.
Huta stali i żelaza Habas rozpoczęła działalność w 1987 roku w Aliağa / İzmir. Na przestrzeni lat została przekształcona w nowoczesną bazę produkcyjną stali poprzez ciągłe rozwój technologii i wyposażenie w nowoczesne maszyny. W ramach rozbudowy inwestycji w 2008 roku uruchomiona została także walcownia prętów, a w 2014 roku walcownia blach.
Produkty oferowane przez grupę Habas to kęsy, blachy, blachy w kręgach, walcówka oraz pręty.
Port Habas
Habaş Port Management Inc., jedna ze spółek Grupy Habaş, obsługuje port położony na południe od wejścia do zatoki Nemrut. Znajduje się on w odległości 7 km od zakładów żelaza i stali Habas. Towarami obsługiwanymi w porcie są głównie złom (import) oraz gotowe wyroby stalowe (eksport).
Agir Haddecilik
Borçelik
Zakład rozpoczął produkcję w 1984 roku w Akçakoca, a w 2010 także w Dilovası. Początkowo jego celem była produkcja blach wzorzystych, jednak z biegiem lat wachlarz oferowanych produktów stawał się coraz szerszy. Obecnie produkty oferowane przez Agir Haddecilik to: blachy w romby i łezki, blachy walcowane na gorąco, kręgi walcowane na gorąco i na zimno, blachy cięto-ciągnione, kręgi ocynkowane oraz rury i profile.
Borçelik to pierwszy prywatny producent stali płaskiej w Turcji, który rozpoczął działalność w 1990 w celu zastąpienia importu tych produktów. Obecnie jest to największy producent blachy ocynkowanej w tym kraju.
W swojej ofercie firma posiada produkty takie jak: blachy walcowane na gorąco, wyroby płaskie walcowane na zimno oraz blachy ocynkowane.
Akim Metal
Karaca Metal
Jest to zakład w Tuzla – Stambuł, od 45 lat zajmujący się obróbką metali, wytwarzaniem elementów za pomocą metody wtryskiwania, produkcją silników (nie na masową skalę, a wg. potrzeb klienta) oraz wytwarzaniem metalowych elementów elektroniki.
Zakład wtrysku metali powstał w 2005 roku i został wyposażony w najnowsze, innowacyjne maszyny i urządzenia w technologii odlewania aluminium.
Karaca Metal funkcjonuje na tureckim rynku od 1984 roku i produkuje wiele różnych rodzajów wyrobów stalowych, takich jak blachy, profile, rury, wyroby walcowane, profile konstrukcyjne oraz siatki stalowe.
Oferują także usługi specjalne, takie jak cięcie rur, cięcie blach, gięcie blach, cięcie profili, cięcie blach w kręgach i cięcie wzdłużne w kręgach.
Alcas Metal - przedsiębiorstwo produkujące wyroby aluminiowe
Firma Alcas Metal została założona w 1991 roku w Güneşli / Bağcılar.
Jest to przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją profili aluminiowych w ilości 34 tys. ton rocznie, o wymiarach od 5mm do 410 mm DN.
Eksportuje 85% swojej produkcji do 34 krajów, głównie Europy i Ameryki.
Niezbędne dokumenty przy imporcie stali z Turcji
Mimo, iż Turcja należy do unii celnej UE i na większość produktów obowiązuje zerowe cło, procedura importowa wygląda podobnie jak w przypadku innych państw nie należących do Unii Europejskiej.
Aby importować stal z Turcji i przejść przez odprawę celną w Polsce, do zgłoszenia należy dołączyć następujące dokumenty:
- faktura importowa – faktura handlowa lub proforma, wystawiona przez sprzedawcę,
- list przewozowy,
- lista pakunkowa (packing list) – jest obowiązkowa, kiedy faktura nie spełnia funkcji specyfikacji,
- świadectwo pochodzenia,
- świadectwo przewozowe ATR (Admission Temporaire Roulette) – zastosowanie preferencyjnych stawek wymaga dowodu, że sprowadzane towary pochodzą z Turcji. Takim dowodem jest właśnie dokument A.TR, niezbędny przy obrocie między państwami członkowskimi UE a Turcją (bardzo ważne świadectwo ATR nie jest świadectwem pochodzenia),
- świadectwo EUR1, EUR-MED lub deklaracja na fakturze (invoice declaration),
- certyfikat określający skład surowcowy towaru.
Dokumentem niezbędnym do zastosowania preferencyjnej stawki celnej (0%) dla towarów nie objętych unią celną, czyli m.in. stali jest świadectwo EUR 1.
Przed zakupem i importem stali z Turcji, warto dokładnie zweryfikować hutę/firmę, od której chcemy kupić towary.
Transport stali z Turcji – rodzaje transportu
Położenie Turcji daje nam wiele możliwości jeśli chodzi o transport towarów.
Kraj ten posiada ok. 8 tys. km linii brzegowej i liczne porty morskie, z których jest wiele połączeń do europejskich portów.
Pomiędzy Turcją a Polską funkcjonują pośrednie połączenia morskie – do portu w Gdyni przypływają statki z kilku tureckich portów (Aliaga, Antalya, Gebze, Gemlik, Iskenderun, Izmir, Mersin, Samsun, Stambuł, Tekirdag, Trabzon), które wcześniej przybijają do portów w Antwerpii (BE) i/lub Bremerhaven (DE).
Połączenie Turcji z europejskim kontynentem umożliwia również transport kolejowy i drogowy towarów. Pomiędzy tureckimi oraz polskimi terminalami funkcjonują regularne, bezpośrednie połączenia kolejowe.
Z pewnością najkorzystniejszym pod względem finansowym rozwiązaniem jest fracht morski – jest to środek transportu wolniejszy niż kolej czy samolot, ale najbardziej opłacalny dla importera, szczególnie w przypadku dużych ładunków.
Jakie informacje powinno zawierać zapytanie o transport stali z Turcji
Przesyłając zapytanie o wycenę transportu towarów, należy umieścić w nim następujące informacje:
- nazwa towaru wraz z kodem NHM,
- ilość,
- sposób pakowania, wymiary oraz waga,
- miejsce nadania oraz przeznaczenia,
- skąd pochodzi dana stal,
- termin realizacji,
- informacja, na jakiej bazie Incoterms 2020 ma odbyć się transport,
- dane importera.
Warto również przesłać wszelkie dokumenty, które pomogą w weryfikacji taryfy celnej oraz przygotowaniu do odprawy celnej.
Doświadczony zespół spedytorów TSL Silesia pomoże Państwu w dopasowaniu najlepszego środka transportu stali z Turcji w najkorzystniejszej cenie oraz zapewni wsparcie przy obsłudze celnej.
Zapraszamy do przesyłania zapytań dotyczących importu stali na kierunku Turcja – UE.
- Wiktoria Turłajewa (PL, UA, RU)
- Kierownik Działu Marketingu
- kom. +48 608 675 834
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 21
- v.turlaieva@tsl-silesia.com.pl
- Liudmyla Zakreva (PL, UA, RU)
- Młodszy Spedytor
- kom. +48 516 284 883
- tel. +48 32 282 90 62 wewn. 22
- l.zakreva@tsl-silesia.com.pl