Tranzyt towarów – na czym polega ten proces?

Towar w tranzycie to towar, który jest przemieszczany między punktami granicznymi w ramach procedury tranzytowej wewnątrz Unii Europejskiej oraz między UE a krajami trzecimi, bez konieczności rozliczenia cła i podatków w każdym kraju tranzytowym.  

Kluczowe aspekty związane z towarem w tranzycie obejmują:

  1. status celny towaru – towar w tranzycie nie jest rozliczany pod względem cła i podatków w krajach tranzytowych,
  2. obowiązek zabezpieczenia należności celnych i podatkowych – przedsiębiorca musi zabezpieczyć ewentualne należności celne i podatkowe, które mogą wyniknąć z przewozu towaru,
  3. termin realizacji tranzytu – towar w tranzycie musi dotrzeć do urzędu docelowego w określonym czasie,
  4. kontrola celna – towar w tranzycie może być kontrolowany przez służby celne w celu sprawdzenia zgodności z przepisami.

 

Dokument T1 to dokument celny, który jest niezbędny do przeprowadzenia procedury tranzytu T1. Jego rola i znaczenie w procedurze tranzytowej są kluczowe, ponieważ:

  • potwierdza status celny towaru – dokument T1 zawiera informacje o towarze, jego wartości, pochodzeniu oraz przeznaczeniu, co pozwala na identyfikację towaru jako towaru w tranzycie,
  • umożliwia zabezpieczenie należności celnych i podatkowych – dokument T1 jest podstawą do zabezpieczenia ewentualnych należności celnych i podatkowych, które mogą wyniknąć z przewozu towaru,
  • umożliwia kontrolę celną – na podstawie dokumentu T1 służby celne mogą kontrolować towar w tranzycie, sprawdzając zgodność z przepisami oraz ewentualne nieprawidłowości,
  • jest podstawą do zamknięcia procedury tranzytu – po dotarciu towaru do punktu docelowego, dokument T1 jest przedstawiany w urzędzie celnym, który zamyka procedurę tranzytu.

Przeładunek towarów w tranzycie: jak to działa?

Przeładunek towarów w tranzycie to proces, w którym towary są przekazywane z jednego środka transportu na inny podczas realizacji procedury tranzytowej. Przeładunek może być konieczny, gdy towary są przewożone różnymi środkami transportu, na przykład z samochodu ciężarowego na statek. W trakcie przeładunku, towar pozostaje w ramach procedury tranzytowej, co oznacza, że nie jest rozliczany pod względem cła i podatków w kraju, w którym przeładunek ma miejsce.

Przeładunek w tranzycie obejmuje kilka kluczowych etapów:

  1. Przygotowanie towaru – przed przeładunkiem, towar musi być odpowiednio zabezpieczony, na przykład poprzez odpowiednie opakowanie czy plombowanie.
  2. Transport do miejsca przeładunku – towar jest przewożony do miejsca, w którym nastąpi przeładunek na inny środek transportu.
  3. Przeładunek – towar jest przekazywany z jednego środka transportu na inny, przy zachowaniu wszelkich procedur bezpieczeństwa i higieny.
  4. Kontrola tranzytu – w trakcie przeładunku, towar może być kontrolowany przez służby celne w celu sprawdzenia zgodności z przepisami oraz ewentualnych nieprawidłowości.
  5. Transport do miejsca docelowego – po przeładunku, towar jest przewożony do urzędu przeznaczenia, gdzie zostanie rozliczony pod względem cła i podatków.

Kontrola tranzytu i jak jest przeprowadzana? Jakie są jej cele?

Kontrola tranzytu to proces, w którym służby celne sprawdzają towar w tranzycie, aby upewnić się, że przestrzegane są przepisy oraz że nie występują żadne nieprawidłowości. Cele kontroli tranzytu obejmują:

  • zapewnienie zgodności z przepisami celno-podatkowymi,
  • ochrona interesów finansowych kraju,
  • zapobieganie przemytowi i innym nielegalnym działaniom,
  • monitorowanie przepływu towarów przez granice.

Kontrola tranzytu może być przeprowadzana na różnych etapach procedury tranzytowej, na przykład podczas przeładunku towarów na punktach kontrolnych. Kontrola może obejmować sprawdzenie dokumentacji, takiej jak dokument T1, oraz fizyczne sprawdzenie towaru, na przykład poprzez otwarcie opakowania czy sprawdzenie plomb.

Plomba celna: jej rola i znaczenie w tranzycie?

Plomba celna to zabezpieczenie stosowane przez służby celne w celu zapewnienia, że towar w tranzycie nie zostanie otwarty ani manipulowany bez ich wiedzy. Plomba celna jest umieszczana na opakowaniu towaru lub na pojeździe przewożącym towar, a jej uszkodzenie lub brak może wskazywać na próbę nielegalnego dostępu do ładunku. Plomba celna pełni kilka kluczowych funkcji w tranzycie:

  • Zabezpieczenie towaru – plomba celna uniemożliwia nieautoryzowany dostęp do towaru, co pomaga zapobiegać przemytowi, kradzieży czy innym nielegalnym działaniom.
  • Kontrola celna – plomba celna ułatwia kontrolę towaru przez służby celne, które mogą sprawdzić, czy plomba nie została uszkodzona ani manipulowana.
  • Śledzenie towaru – plomba celna może zawierać unikalny numer identyfikacyjny, który pozwala na śledzenie przepływu towaru przez granice oraz w ramach procedury tranzytowej.

Ważne jest, aby przedsiębiorcy przestrzegali wymogów dotyczących plomb celnych, ponieważ ich brak lub uszkodzenie może prowadzić do opóźnień, kar finansowych czy innych konsekwencji prawnych.

Zatem w którym momencie możemy w końcu zdjąć plombę?

W przypadku przeładunku towaru w tranzycie – auto-auto:

  1. Ustawiamy oba auta na miejscu uznanym
  2. Zgłaszamy T1 do zamknięcia
  3. Dostajemy zgodę
  4. Fizycznie zdejmujemy plombę
  5. Rozpoczynamy przeładunek
  6. Otwieramy nową T1

W przypadku rozładunku towaru w tranzycie na magazyn:

  1. Ustawiamy auto z towarem A na miejscu uznanym
  2. Zgłaszamy T1 do zamknięcia
  3. Dostajemy zgodę
  4. Fizycznie zdejmujemy plombę
  5. Rozładowujemy towar na magazyn
  6. Magazynujemy na maksymalny czas 90 dni
  7. Załadunek auta B oraz otwarcie nowej T1

Magazyn czasowego składowania: jakie ma funkcje w procesie tranzytu?

Magazyn czasowego składowania to miejsce, w którym towary w tranzycie mogą być przechowywane tymczasowo, zanim zostaną przekazane do dalszego transportu lub rozliczone pod względem cła i podatków. Wykorzystanie magazynu czasowego składowania może ułatwić zarządzanie ładunkiem tranzytowym oraz przyspieszyć proces tranzytu, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać o spełnieniu wszelkich wymogów celnych i podatkowych związanych z przechowywaniem towarów w magazynie czasowego składowania.

Urząd celny i urząd tranzytowy: ich rola w procedurach tranzytowych?

Urząd celny to instytucja odpowiedzialna za kontrolę przepływu towarów przez granice oraz za egzekwowanie przepisów celnych i podatkowych. W kontekście tranzytu, urząd celny pełni kilka kluczowych funkcji:

  • Wydawanie dokumentów – urząd celny wydaje dokumenty, takie jak dokument T1, które są niezbędne do przeprowadzenia procedury tranzytowej.
  • Kontrola towarów – urząd celny przeprowadza kontrolę towarów w tranzycie, na przykład sprawdzając plomby celne, dokumentację czy zgodność z przepisami.
  • Rozliczenie cła i podatków – urząd celny jest odpowiedzialny za rozliczenie należności celnych i podatkowych wynikających z przewozu towarów w tranzycie.

Urząd tranzytowy to instytucja, która może być zaangażowana w proces tranzytu, na przykład jako miejsce, w którym towary są przekazywane do dalszego transportu czy przechowywane w magazynie czasowego. Urząd tranzytowy może współpracować z urzędem celnym w celu zapewnienia prawidłowego przeprowadzenia procedury tranzytowej oraz kontroli towarów w tranzycie.

Współpraca z urzędami celnymi i tranzytowymi jest kluczowa dla przedsiębiorców przewożących towary w tranzycie, ponieważ pozwala na uniknięcie opóźnień, kar finansowych czy innych konsekwencji prawnych związanych z nieprzestrzeganiem przepisów celnych i podatkowych.

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU